ΝΑ ΜΗΝ ΠΕΡΑΣΟΥΝ ΤΑ ΣΧΕΔΙΑ ΥΠΕΧΩΔΕ – ΕΡΓΟΛΑΒΩΝ
ΓΙΑ ΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ ΚΑΙ ΤΗΝ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗ
Στις 2 Ιουνίου ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ παρουσίασε τις αποφάσεις του για τους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής συνολικού μήκους 83 χλμ. περίπου και προϋπολογισμού 1.5 δις. ευρώ, εκ των οποίων τα 55 χλμ προβλέπεται να κατασκευαστούν με Συμβάσεις Παραχώρησης (Σ.Δ.Ι.Τ) σε ιδιώτες-εργολάβους, οι οποίοι θα τους εκμεταλλεύονται, μέσω διοδίων, για αρκετές δεκαετίες.
Ζήτημα 1ο: Υπουργική Αυθαιρεσία
Σύμφωνα με τον υπουργό, «…οριστικοποιήθηκαν οι κυκλοφοριακές μελέτες και οι μελέτες οδοποιίας (χάραξη, μηκοτομές, κόμβοι, διατομές κλπ )..», ενώ «…παράλληλα επικαιροποιείται η εκπονηθείσα περιβαλλοντική μελέτη λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές που έγιναν μετά από συζήτηση με τις δημοτικές αρχές και άλλους φορείς..» ώστε «…μέχρι τέλους του έτους να γίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού..»
Παρατήρηση : Ο υπουργός δεν έχει ενημερώσει ουσιαστικά κανέναν, εφ' όσον μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει σε καμία δημοτική αρχή και σε κανένα άλλο φορέα τις οριστικοποιημένες μελέτες που αναφέρει. Αντίθετα αποκρύπτει και δεν παραδίδει τα αναλυτικά σχέδια, δίνοντας στη δημοσιότητα έναν απλό χάρτη-σκαρίφημα, από τον οποίο δεν προκύπτουν τα ακριβή στοιχεία των νέων αυτοκινητόδρομων. Με αυτό τον τρόπο ο υπουργός επιχειρεί να υφαρπάξει μια καταρχήν συναίνεση η οποία να στηρίζεται στην άγνοια των πραγματικών δεδομένων, φέρνοντας τούς πάντες προ τετελεσμένων γεγονότων.
Ζήτημα 2ο: Υπάρχει αναγκαιότητα ενός τέτοιου αυτοκινητόδρομου;
Στη περιοχή μας, προγραμματίζεται η κατασκευή της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού μήκους 14,5 χλμ. ως επέκταση της Αττικής Οδού, πάνω από την Καισαριανή, τον Βύρωνα (Καρέα), την Ηλιούπολη, την Αργυρούπολη και διαμέσου του Ελληνικού, μέχρι την παραλιακή Λεωφ. Ποσειδώνος.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, κεντρική διαχωριστική νησίδα, Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) και, σύμφωνα με τον υπουργό «…είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να μη θίγονται έστω και κατ' ελάχιστο οι κάτοικοι των όμορων Δήμων..»
Παρατήρηση: Αφ' ενός, ο υπουργός αποκρύπτει ότι οι κάτοικοι των όμορων Δήμων έχουν ήδη εκδηλώσει την αντίθεσή τους στα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ επειδή αντιλαμβάνονται ότι θίγονται. Αφ' ετέρου, ερωτάται ο υπουργός, με βάση ποια μελέτη σκοπιμότητας, ποιά στοιχεία και ποιές προβλέψεις κυκλοφοριακών φόρτων προκύπτει η ανάγκη για έναν τόσο μεγάλο αυτοκινητόδρομο στην Ν.Α Αθήνα, του μεγέθους της Εθνικής Οδού Πάτρας-Αθήνας-Θεσσαλονίκης, ενώ η υπό επικαιροποίηση μελέτη του ΥΠΕΧΩΔΕ του 2006, προέβλεπε 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση; Η ερώτηση που θέτουμε είναι ρητορική˙ όλοι γνωρίζουμε ποιοι θα επωφεληθούν από το έργο αυτό...
Ζήτημα 3ο: Γιατί υπογειοποίηση στο βουνό;
Από όσα αναφέρει ο υπουργός προκύπτει ότι στη Δυτική Περιφ. Λεωφ. Υμηττού θα είναι υπογειοποιημένα τα 12 από τα 14,5 περίπου χλμ.
Παρατήρηση: Η επιλογή της υπογειοποίησης προέκυψε για να καμφθεί η αυξανόμενη πίεση των κατοίκων, των τοπικών κινήσεων και φορέων. Ισχυρίζονται ότι αυτό το έργο δε θα επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην ποιότητα ζωής μας.
Η πραγματικότητα όμως, τους διαψεύδει! Σε αντίστοιχες περιπτώσεις υπογειοποίησης προκύπτουν σημαντικά προβλήματα, όπως το “φαινόμενο της καμινάδας” (όλο το καυσαέριο διοχετεύεται στις εισόδους και εξόδους των τούνελ), καταστροφή του υδροφόρου ορίζοντα, αποξήρανση του εδάφους, επιπτώσεις στη χλωρίδα και πανίδα του Υμηττού, αύξηση του ενδεχομένου να σημειωθούν πλημμυρικά φαινόμενα.
Είμαστε αντίθετοι σε ένα τέτοιο έργο.
-Γιατί η κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου στον Υμηττό, ακόμα και αν υπογειοποιηθούν τελικά εκτεταμένα τμήματά του, θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στην οικολογική ισορροπία του βουνού, όπως αναφέρουν ακόμα και ειδικοί επιστήμονες, και στην αλλοίωση των φυσικών χαρακτηριστικών του, ιδιαίτερα στα σημεία των προβλεπόμενων κόμβων (Σακέττα Βύρωνα, Αγ. Μαύρα Ηλιούπολης), αποτελώντας το πρώτο βήμα για οικιστικές επεκτάσεις και εμπορικές εκμεταλλεύσεις. Παράλληλα, δυσχεραίνει την ελεύθερη πρόσβαση στο βουνό. Ήδη στη περιοχή Σακέττα έχουν εκδηλωθεί οι προθέσεις της δημοτικής αρχής Βύρωνα, της εκκλησίας και ιδιωτών για τη διαμόρφωση ενός νέου διοικητικού –εμπορικού πόλου, αλλοιώνοντας τον υφιστάμενο δασικό χαρακτήρα της.
Στις 2 Ιουνίου ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ παρουσίασε τις αποφάσεις του για τους Νέους Αυτοκινητόδρομους Αττικής συνολικού μήκους 83 χλμ. περίπου και προϋπολογισμού 1.5 δις. ευρώ, εκ των οποίων τα 55 χλμ προβλέπεται να κατασκευαστούν με Συμβάσεις Παραχώρησης (Σ.Δ.Ι.Τ) σε ιδιώτες-εργολάβους, οι οποίοι θα τους εκμεταλλεύονται, μέσω διοδίων, για αρκετές δεκαετίες.
Ζήτημα 1ο: Υπουργική Αυθαιρεσία
Σύμφωνα με τον υπουργό, «…οριστικοποιήθηκαν οι κυκλοφοριακές μελέτες και οι μελέτες οδοποιίας (χάραξη, μηκοτομές, κόμβοι, διατομές κλπ )..», ενώ «…παράλληλα επικαιροποιείται η εκπονηθείσα περιβαλλοντική μελέτη λαμβάνοντας υπόψη τις αλλαγές που έγιναν μετά από συζήτηση με τις δημοτικές αρχές και άλλους φορείς..» ώστε «…μέχρι τέλους του έτους να γίνει η προκήρυξη του διαγωνισμού..»
Παρατήρηση : Ο υπουργός δεν έχει ενημερώσει ουσιαστικά κανέναν, εφ' όσον μέχρι σήμερα δεν έχει δώσει σε καμία δημοτική αρχή και σε κανένα άλλο φορέα τις οριστικοποιημένες μελέτες που αναφέρει. Αντίθετα αποκρύπτει και δεν παραδίδει τα αναλυτικά σχέδια, δίνοντας στη δημοσιότητα έναν απλό χάρτη-σκαρίφημα, από τον οποίο δεν προκύπτουν τα ακριβή στοιχεία των νέων αυτοκινητόδρομων. Με αυτό τον τρόπο ο υπουργός επιχειρεί να υφαρπάξει μια καταρχήν συναίνεση η οποία να στηρίζεται στην άγνοια των πραγματικών δεδομένων, φέρνοντας τούς πάντες προ τετελεσμένων γεγονότων.
Ζήτημα 2ο: Υπάρχει αναγκαιότητα ενός τέτοιου αυτοκινητόδρομου;
Στη περιοχή μας, προγραμματίζεται η κατασκευή της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού μήκους 14,5 χλμ. ως επέκταση της Αττικής Οδού, πάνω από την Καισαριανή, τον Βύρωνα (Καρέα), την Ηλιούπολη, την Αργυρούπολη και διαμέσου του Ελληνικού, μέχρι την παραλιακή Λεωφ. Ποσειδώνος.
Ο νέος αυτοκινητόδρομος θα έχει 3 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, κεντρική διαχωριστική νησίδα, Λωρίδες Έκτακτης Ανάγκης (ΛΕΑ) και, σύμφωνα με τον υπουργό «…είναι σχεδιασμένος έτσι ώστε να μη θίγονται έστω και κατ' ελάχιστο οι κάτοικοι των όμορων Δήμων..»
Παρατήρηση: Αφ' ενός, ο υπουργός αποκρύπτει ότι οι κάτοικοι των όμορων Δήμων έχουν ήδη εκδηλώσει την αντίθεσή τους στα σχέδια του ΥΠΕΧΩΔΕ επειδή αντιλαμβάνονται ότι θίγονται. Αφ' ετέρου, ερωτάται ο υπουργός, με βάση ποια μελέτη σκοπιμότητας, ποιά στοιχεία και ποιές προβλέψεις κυκλοφοριακών φόρτων προκύπτει η ανάγκη για έναν τόσο μεγάλο αυτοκινητόδρομο στην Ν.Α Αθήνα, του μεγέθους της Εθνικής Οδού Πάτρας-Αθήνας-Θεσσαλονίκης, ενώ η υπό επικαιροποίηση μελέτη του ΥΠΕΧΩΔΕ του 2006, προέβλεπε 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση; Η ερώτηση που θέτουμε είναι ρητορική˙ όλοι γνωρίζουμε ποιοι θα επωφεληθούν από το έργο αυτό...
Ζήτημα 3ο: Γιατί υπογειοποίηση στο βουνό;
Από όσα αναφέρει ο υπουργός προκύπτει ότι στη Δυτική Περιφ. Λεωφ. Υμηττού θα είναι υπογειοποιημένα τα 12 από τα 14,5 περίπου χλμ.
Παρατήρηση: Η επιλογή της υπογειοποίησης προέκυψε για να καμφθεί η αυξανόμενη πίεση των κατοίκων, των τοπικών κινήσεων και φορέων. Ισχυρίζονται ότι αυτό το έργο δε θα επιφέρει αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον και στην ποιότητα ζωής μας.
Η πραγματικότητα όμως, τους διαψεύδει! Σε αντίστοιχες περιπτώσεις υπογειοποίησης προκύπτουν σημαντικά προβλήματα, όπως το “φαινόμενο της καμινάδας” (όλο το καυσαέριο διοχετεύεται στις εισόδους και εξόδους των τούνελ), καταστροφή του υδροφόρου ορίζοντα, αποξήρανση του εδάφους, επιπτώσεις στη χλωρίδα και πανίδα του Υμηττού, αύξηση του ενδεχομένου να σημειωθούν πλημμυρικά φαινόμενα.
Είμαστε αντίθετοι σε ένα τέτοιο έργο.
-Γιατί η κατασκευή ενός νέου αυτοκινητόδρομου στον Υμηττό, ακόμα και αν υπογειοποιηθούν τελικά εκτεταμένα τμήματά του, θα έχει σοβαρές επιπτώσεις στην οικολογική ισορροπία του βουνού, όπως αναφέρουν ακόμα και ειδικοί επιστήμονες, και στην αλλοίωση των φυσικών χαρακτηριστικών του, ιδιαίτερα στα σημεία των προβλεπόμενων κόμβων (Σακέττα Βύρωνα, Αγ. Μαύρα Ηλιούπολης), αποτελώντας το πρώτο βήμα για οικιστικές επεκτάσεις και εμπορικές εκμεταλλεύσεις. Παράλληλα, δυσχεραίνει την ελεύθερη πρόσβαση στο βουνό. Ήδη στη περιοχή Σακέττα έχουν εκδηλωθεί οι προθέσεις της δημοτικής αρχής Βύρωνα, της εκκλησίας και ιδιωτών για τη διαμόρφωση ενός νέου διοικητικού –εμπορικού πόλου, αλλοιώνοντας τον υφιστάμενο δασικό χαρακτήρα της.
-Γιατί η κατασκευή αυτού του νέου αυτοκινητόδρομου, δεν γίνεται για να επιλυθούν τα ήδη υπάρχοντα κυκλοφοριακά προβλήματα στην Ηλιούπολη (όπως φαντάζονται ή ισχυρίζονται κάποιοι), τα οποία θα οξυνθούν ακόμη περισσότερο με τη δημιουργία μιας νέας υπερτοπικής λεωφόρου, της Λεωφ. Σοφ. Βενιζέλου και των απολήξεών της προς την Λεωφ. Βουλιαγμένης. Ήδη η Αττική Οδός παρά το μεγάλο αντίτιμο το οποίο έχει για διόδια, λίγα χρόνια μετά την κατασκευή της έχει αρχίσει να μπλοκάρει και οι συγκοινωνιολόγοι εκτιμούν ότι σε 2 χρόνια θα έχει κορεστεί!
-Γιατί, όπως ήδη αναφέρθηκε, ο νέος αυτοκινητόδρομος δεν θα αποτελεί μια δημόσια υποδομή αλλά μια ακόμη κερδοφόρα επένδυση για κάποιες κατασκευαστικές εταιρείες, (όπως η Αττική Οδός), όπου ο κάθε κάτοικος ή εργαζόμενος στη περιοχή θα καλείται να πληρώνει ένα διόλου ευκαταφρόνητο αντίτιμο για να τον χρησιμοποιήσει.
Τι προτείνουμε
Αν θέλαμε να σκιαγραφήσουμε μια λύση για τα κυκλοφοριακά προβλήματα της Αθήνας η κατεύθυνση είναι:
- Προτεραιότητα στην επέκταση των δημόσιων μεταφορικών μέσων και υποδομών και στην ενίσχυση της χρήσης τους από τους κατοίκους και τους εργαζόμενους.
- Αποτροπή της χρήσης του Ι.Χ. αυτοκινήτου και εξασφάλιση άνετης μετακίνησης με μέσα σταθερής τροχιάς, λεωφορεία, ποδήλατα και με τα πόδια για κοντινές διαδρομές. Δηλαδή προτεραιότητα στη δημιουργία λεωφορειολωρίδων, ποδηλατόδρομων, δίκτυου πεζόδρομων, απελευθέρωση πεζοδρομίων από εμπορικές δραστηριότητες, παρκαρισμένα αυτοκίνητα κ.ά.
Όσον αφορά τη περιοχή μας , προτείνουμε:
- Κανένας νέος αυτοκινητόδρομος στον Υμηττό, κανένας νέος κόμβος σύνδεσης με το υπάρχον τοπικό οδικό δίκτυο. Για μας, τα έργα που προωθούνται, καμιά σχέση δεν έχουν να κάνουν με την βελτίωση της ζωής μας και την επίλυση των οξυμένων κυκλοφοριακών προβλημάτων από τη διερχόμενη υπερτοπική κυκλοφορία οχημάτων μέσα από το Δήμο μας.
- Κατάργηση του προβλεπόμενου νέου αυτοκινητόδρομου από Σακέττα (Βύρωνα) προς Κορωπί – Αεροδρόμιο – Αγ. Μαρίνα – Παραλιακή Λεωφόρο Σουνίου, ο οποίος μετά την έξοδο από το σχεδιαζόμενο τούνελ θα είναι επιφανειακός και θα προκαλέσει σημαντικά και ανεπανόρθωτα πλήγματα στον δασικό χώρο της Ανατολικής πλευράς του Υμηττού, ανατρέποντας εκ των πραγμάτων τις σημερινές χρήσεις και επιβάλλοντας κερδοσκοπικές δραστηριότητες.
Σε κάθε περίπτωση διαχωρίζουμε τη στάση μας απέναντι σε λογικές που υιοθετούνται είτε από τη δημοτική αρχή είτε από τις δημοτικές παρατάξεις και προσπαθούν να επιλύσουν το κυκλοφοριακό προτείνοντας εναλλακτικούς τρόπους κατασκευής του νέου αυτοκινητόδρομου.
Η επιτροπή είναι ανοιχτή και επιδιώκει την εμπλοκή όσο το δυνατόν περισσότερων κατοίκων με έναν ισότιμο τρόπο, προκειμένου να συντονιστούν οι δράσεις για το ζήτημα αυτό!
ΟΥΤΕ ΔΡΟΜΟΣ ΟΥΤΕ ΚΟΜΒΟΣ ΣΤΟ ΒΟΥΝΟ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΠΟΛΗ ΜΑΣ
ΤΟ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΟ ΔΕ ΛΥΝΕΤΑΙ ΜΕ ΝΕΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΠΡΙΜΟΔΟΤΗΣΗ ΤΟΥ Ι.Χ. ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΥ
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΥΠΟΒΑΘΜΙΣΗ ΤΩΝ ΓΕΙΤΟΝΙΩΝ ΜΑΣ ΚΑΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ ΤΟΥ ΥΜHΤΤΟΥ
ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΗΛΙΟΥΠΟΛΗΣ
ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟΥΣ ΝΕΟΥΣ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΟΔΡΟΜΟΥΣ ΣΤΟΝ ΥΜΗΤΤΟ
http://epitropilioupolis.blogspot.com - epitropilioupolis@gmail.com
6979145366 - 6973939061
1 σχόλιο:
Φίλοι συμπολίτες
Μπορείτε να δείτε τις απόψεις μου σχετικά με το θέμα στο blog
http://apoalo.blogspot.com/2008/04/blog-post_5374.html
Στα όσα αναφέρω στο ανωτέρω blog, Θα ήθελα μόνο να προσθέσω κάποια σχόλια με το να αναρωτηθώ τα εξής:
Αναφέρεται η δημιουργία ποδηλατοδρόμων σαν μέσο επίλυσης του κυκλοφοριακού και μείωσης των Ι.Χ. αυτοκινήτων.
Εχει πραγματικά φανταστεί κανείς τον ευατό του να ανεβαίνει τις ανηφόρες της Ηλιούπολης ή του Καρέα με το ποδήλατο φορτωμένος με όλα τα απαραίτητα για την δουλειά (χαρτοφύλακα ή εργαλειοθήκη ή τέλος πάντων ότι χρησιμοποεί ο καθένας) μέρα μεσημέρι μέσα στην ζέστη του καλοκαιριού ή πρωί-πρωί μέσα στο αγιάζι του χειμώνα?
Εχει φανταστεί κανείς τον ευατό του να κάνει την διαδρομή Γλυφάδα-Κηφισιά με το ποδήλατο?
Εχει φανταστεί κανείς το ευατό του να είναι 55, 60, 70 χρονών και να κάνει ποδήλατο να πάει στην δουλειά ή στις καθημέρινες δουλειές του κάνοντας μάλιστα ορθοπεταλιά για να ανέβει την ανηφόρα?
Ναι, το ποδήλατο χρησιμοποείτε με ΦΟΒΕΡΗ επιτυχία (το έχω ζήσει) σε άλλες χώρες όπως π.χ. η Ολλανδία. Εκεί όμως οι πόλεις είναι ΕΠΙΠΕΔΕΣ και ευνοούν την ανάπτυξη αυτού του μέσου.
Ακόμα και σε συγκεκριμένες πόλεις της Ελλάδας (Βόλος, Λάρισα κ.α) ίσως να είχε επιτυχία.
Φοβάμαι όμως ότι όποιος πιστεύει ότι το ποδήλατο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ΕΥΡΕΩΣ στην (γεμάτη ανηφοροκατηφόρες) Αθήνα, μάλλον δεν έχει ΚΑΜΜΙΑ επαφή με την πραγματικότητα!
Φιλικά
Γιώργος /ComputerGuy/ Κοντογιάννης
Πρώην κάτοικος Αργυρούπολης και νυν κάτοικος Ηλιούπολης
Δημοσίευση σχολίου